Mégis, mennyit aludjunk?

Az alváshiány hatásai sokak számára ismertek, mint például az ingerlékenység, frusztráltság, az energiáját vesztett állapot vagy a kevésbé hatékony munkavégzés. Azonban az alvás megvonásának nem csak a fizikális, hanem a mentális egészség terén is komoly következményei lehetnek. Ezen felül a rossz minőségű alvás megnöveli az olyan egészségügyi problémák kialakulását, mint pl. az elhízás, a szívbetegségek és a cukorbetegség, ezen felül csökkentheti a várható élettartamot is. Ezért tehát a rövidebb, de jó minőségű éjszakai alvás hozzásegíthet a hosszabb és egészségesebb élet eléréséhez.

Valójában mennyi alvásra is van szükségünk?

Számos kutatás alapján a köztudatban az a nézet terjedt el, hogy szervezetünk megfelelő működésének fenntartásához nagyjából 8 óra alvásra van szüksége. Ez azonban egyénenként változhat! Ezért elsősorban érdemes megtapasztalni, hogy egyénileg mennyi alvásra van szükségünk. A legtöbb esetben egyszerűen a rossz alvási szokások húzódnak meg az elégtelen alvásminőség hátterében, amelyekről általában alig veszünk tudomást. Így ajánlott valóban személyre szabott, az egyéni életvitelt és tulajdonságokat felhasználó módszert alkalmazni a háttérben meghúzódó szokások felderítésére.

Mi történik akkor, ha nem alszunk (eleget)?

Egy alvás nélküli vagy rossz alvással töltött éjszakát valamennyi esetben fáradtsággal, frusztrációval, ingerültséggel, a figyelem hiányával, rossz kedélyállapottal és alacsony teljesítőképességgel jellemezhető nap követ. Egy ilyen nap az egészséget természetesen nem befolyásolja közvetlenül, azonban a hosszabb ideje fennálló alvás nélküli vagy rossz alvással töltött éjszakák már súlyosan befolyásolhatják a mentális és a testi egészséget.

Kialvatlan állapotban az agyi tevékenység csökken, nehezebben összpontosítunk az elvégzendő feladatokra, így a hibázás lehetősége is megnőhet. A nap folyamán a kedélyállapot egyre rosszabbodik, ezzel a sérülések és a balesetek előfordulásának esélye is megnövekedhet, különösen vezetés vagy sportolás esetén.

Hogyan pótolhatjuk be az alvás nélküli órákat?

Ha nem volt lehetőségünk elegendő alvásra, azt csakis alvással tudjuk bepótolni. Nem működnek a tabletták, a stimulálószerek, de még az aktív relaxáció sem helyettesíti az alvás hatását. Egyetlen éjszaka alatt nem tudjuk pótolni a hiányzó alvásmennyiséget, különösen ha ez már több hónapja fennáll. Ennek visszaállítása akár több hetet is igénybe vehet. Első lépésként próbáljuk meg hétvégén elérni az 1 vagy több óra plusz alvást! Törekedjünk arra, hogy akkor menjünk aludni, amikor fáradtak vagyunk és addig aludjunk, ameddig jól esik, ébredjünk magunktól, ne pedig az ébresztő óra csörgésére. Emellett kerüljük a koffein tartalmú italok fogyasztását, tekintve, hogy ezek fogyasztása hosszú távon befolyásolhatja/megzavarhatja a test működését, az alvási szokásokat.

Miért érdemes a tartalmas és minőségi éjszakai alvás kialakítására törekedni? Mert az alvás…

…erősíti az immunrendszert: a szervezet könnyebben védekezik a különböző fertőzések ellen.

…hatására csökkenhet az elhízás veszélye: a kevesebb alvás a telítettség érzését befolyásoló leptin hormon alacsonyabb szintjét, míg az éhség érzetét befolyásoló ghrelin hormon magasabb szintjét okozza.

…javítja a mentális egészséget és a teljesítőképességet: frissebben gondolkodhatunk.

 …segít a cukorbetegség kialakulásának megelőzésében: azok esetében, akik rendszeresen 5 óránál kevesebbet alszanak, megnő a cukorbetegség kialakulásának veszélye.

…kivédheti a szívbetegségek kialakulását, mert a hosszabb ideje fennálló alvás megvonás szoros összefüggést mutat a megemelkedett pulzussal és vérnyomással, amely bizonyos vegyi anyagok megemelkedését és a szívbetegségek előfordulását okozhatja.

…ráadásul a nemi vágyat, a termékenységet is növelheti.

Szóljon hozzá

Your email address will not be published. Required fields are marked *