Hogyan lehet tartós az életmódváltás? Motivációs tippek pár héttel az indulás után

Lassan itt vannak az első olyan napok, amikor alábbhagyni látszik az év elején megfogalmazott életmódváltó célok lendülete. Sokan úgy vannak vele, mint egyik ügyfelünk az egyik nagyvállalatnál, amikor szembesült vele, hogy az ötödik emeletig tartó lépcsőzéssel csak 15 kalóriát éget el: “akkor meg minek?” Most sem jelentkezik még a hatása a két-három hete elkezdett diétának vagy a rendszeres mozgásnak, akár úgy is gondolhatnánk, hogy nincs értelme folytatni, sőt, lehet, hogy jobb lenne inkább hagyni az egészet?

Különös dolog az emberi szervezet, bizonyos jelekből felismeri, hogy mi történik velünk és alkalmazkodik. Ha nem kap annyi tápanyagot, mint korábban, akkor átáll raktározásra és hiába akarnánk éppen fogyni, nehezen sikerül leadni a kilókat. A nyára tervezett futóverseny teljesítésétől is szinte elérhetetlenül távol érezzük még magunkat, sőt az is lehet, hogy rosszabb is lett a helyzet, izmaink és ízületeink átmeneti túlterheltsége miatt nem is esik jól mozogni. Különben is, mivel kevesebbet nassolunk, gyakrabban gyújtunk rá egy cigire, azzal végülis nem viszünk be plusz kalóriákat – győzködhetjük magunkat, igaz?

Rossz hír a gyors eredményeket váróknak: az életmódváltás csak hosszú, kitartó munkával, következetesen betartott vállalásokkal támogatható. Úgy is mondhatnánk, hogy új életet 100 apró lépéssel kezdhetünk. Ebben sajnos sokak számára semmi felemelő dolog nem marad: monotónia, lassan jövő eredmények, kevés jutalom-élmény. Alig valami marad pár hét után, ami igazolná, hogy érdemes vállalni a fájdalmat, a korai felkelést, a lemondásokat, a csalódott szembesülést a mérleggel vagy az időeredményeinkkel.

De mégis mi az, amibe kapaszkodhatunk azokban a pillanatokban, amikor testünk már fáradóban van ugyan, de céljaink elérése még nagyon távolinak tűnik? Mi az, ami segít fenntartani az egészséges motivációt akkor, amikor lenne egy könnyebb út is? Íme egy pár jótanács ahhoz, hogyan tudjuk megőrizni kitartásunkat pár hét megfeszített munkát követően:

A jó hír, hogy ezeken a holtpontokon mindenki átesik, még a legprofibbak is. Gondolhatsz tehát arra, hogy nem vagy egyedül. Egyszer Cseh László világklasszis úszónk mesélte egy interjúban, mennyire nehezére esett hajnalonta felkelni az edzések miatt és hogy minden porcikája tiltakozott amiatt, hogy az uszoda hideg vizébe kell ereszkednie. Mégis megtette minden alkalommal és megérte: többszörös olimpiai bajnok lett. Mi is megtehetjük ugyanígy. Mindenkinek meg lehet a maga motivációja, nem kell élsportolónak lenni ahhoz, hogy valami mozgasson bennünket és kitartsunk akkor is, amikor már úgy tűnik, nem érdemes. Gondolj arra, mások is átlendültek már mindezeken a kétségeken és te lehetsz az, aki a sikeresek közé fogsz tartozni, ha most nem adod fel!

Egy másik trükk, hogy utazz előre az időben és gondolj arra, milyen lenne az életed 5-10-20-30 év múlva akkor, ha nem kezdtél volna el változtatni rajta! Milyen életed lenne, de főképp hogy néznél ki? Hogyan látod magad akkor, 10-15 kg-mal nehezebben, ha nem éred utol a gyerekeidet fogócskázás közben, ha bezárkózol, mert nem akarsz találkozni senkivel, aki előtt szégyelled a súlytöbbletedet, ha nem jó élmény túrázás, mert a többieknek folyton rád kell várniuk, hiszen nem bírod a kisgyerekek tempóját sem? És hol lennél, talán egy kórházi ágyon feküdnél? A pénzed nagy részét gyógyszerekre és egészségügyi kezelésekre költenéd ahelyett, hogy azt vennéd meg belőle, amit tényleg szeretnél? Milyen életminőséget látsz a magad számára? Sorozatos betegségeket a legyengült immunrendszered miatt vagy stabil vitalitást a rendszeres mozgásnak köszönhetően? Kövesd a szebbik képhez tartozó utat! Adjon erőt az, hogy van bátorságod és kitartásod MOST szembe menni a kényelmesebbik Éneddel azért, hogy kapj plusz 10-12 jó életminőségű évet később!

Követheted azt is, hogy a magad számára valamilyen, az egészséghez kapcsolódó  pozitív képet vetítesz – az egészségről amúgyis csak ilyenek vannak. Az örömforrások felidézése segít abban, hogy ne a fenyegető, hanem a pozitív képek húzzanak téged: ahogy idős korban a dédunokáiddal minőségi időt töltesz, vagy a mozgás öröme, a kellemes fáradtság érzete, a teljesített fizikai kihívások, akár a szabadtéri séták, edzések friss levegője. Jutalmazd meg magad azzal, hogy kiélvezed ezeket a képeket most is, hátha máskor majd éppen ezek a kellemes élmények segítenek át az akkori holtponton.

Ha több motivációs tippet szeretnél, akkor az alábbi angol nyelvű cikkből még szemezgethetsz: https://ideas.ted.com/how-to-exercise-when-its-the-last-thing-you-want-to-do/ De a lényeg: ne add fel! A 2-3 hónap alatt megmutatkozó örömteli változások felé vezető úton most lehetsz éppen féltávnál!