Hogyan csökkenthetjük az ülőmunka káros hatásait? – interjú Németh András sportmasszőr/csontkováccsal

Méréseink alapján egy átlagos magyar vállalatnál dolgozó munkavállaló napi mozgásmennyisége a szükséges 50 perc helyett csupán 15 perc. Ez azt is jelenti, hogy a szellemi munkát végző emberek napközben sem sokat mozognak, a monitor előtt ülést sokszor csak a megbeszélésre, vagy étterembe való séta szakítja meg. A negatív hatásokat valószínűleg sokan érezték már. Nyak-, váll-, ujjak zsibbadása, derék-, és gerincfájdalom, előrehaladottabb állapotban állandó gerincbecsípődés, lumbágó, porckorongsérv, nyak és gerinc deformitása. Az okostelefonok elterjedésével járó böngésző nyaktartás szintén káros hatással van vázrendszerünkre. Korrigálható illetve visszafordítható-e ez a folyamat? Erről beszélgettem Németh András sportmasszőr-csontkováccsal, akinek tudását egy régóta húzódó gerincprobléma miatt személyesen is tesztelni “kényszerültem”.

635506388284106076_2

15 éves korom óta szenvedtem gerincbántalmaktól. Több kezelésre jártam már akkor is a helyi kórházba, illetve rendszeresen visszatérő fájdalmaim miatt fájdalomcsillapító krémekkel, tapaszokkal kezeltem magam. Valószínűleg az sem segítette a gyógyulást, hogy 19 éves korom óta ülőmunkát végeztem, sokszor napi 10-12 órát ülve a monitor előtt, és magasról tettem azokra a tanácsokra, hogy a hátizmaim megerősítése valószínűleg enyhítené a fájdalmaimat. A gyermekek emelgetése, a folyamatos ülés miatt annyira rossz állapotban voltam, hogy a rendszeres sportolást sem tudtam beiktatni az életembe. 4-5 alkalom után a gerincem nem bírta a különböző erősítő gyakorlatok okozta terhelést. Ekkor jutottam el hozzád, 2 kezelés után teljesen helyrejöttem, és azóta azon gondolkodom, hogy miért kellett 20 évig szenvednem ahhoz, ha a probléma ilyen egyszerűen orvosolható?

Sajnos az emberek nem tudják, hiszen senki nem mondja nekik, hogy a mozgásszervi panaszok 80-90%-a műtét nélkül is megoldható lenne. A porckorongsérvet jelenleg szinte minden esetben műtéttel próbálják gyógyítani, a betegek több mint fele visszaesik. Mckenzie tornával kombinálva a kezelést, teljes mértékben gyógyítható. A jó csontkovács egy 40 perces átmozgató, lazító sportmasszázs után a szükséges területeken egy határozott mozdulattal kimozgatja a fájó vagy beállt ízületet, így adott ízület vagy csigolya vissza tud mozogni a megfelelő helyre. Ennek hiányában egy elmozdulás újabb elmozdulást okoz, hiszen a gerinc próbál egyensúlyba kerülni, és a tünetek halmozódnak.

Esetemben a hármas, négyes csigolya volt elmozdulva, amikor hozzád kerültem, ennek köszönhetően az egyik lábam 1,5 centivel lett rövidebb. Gondolom ez az állapot további deformitásokat okozhatott volna.

A 1,5 centis elmozdulástól az egyik csípőlapát feljebb kerül, és ettől rövidül be az azonos oldali láb. Ezután már kialakulhat egy gerincferdülés az ágyéki szakaszon, majd hogy a gerinc kompenzáljon, ez ellentétes oldali háti szakaszon, amely így már egy nyílirányú S alakú gerincferdülés, ami lehet kompenzált vagy dekompenzált.

Mit gondolsz, miért nem terjedt el olyan mértékben Magyarországon a csontkovácsolás módszertana, mint kellene, ha ennyire hatékony?

Annak ellenére, hogy a természetgyógyászat egyre nagyobb teret hódít magának, sajnos sok esetben még mindig vajákosságnak tekintik. Nagyon sok a magát profiként hirdető amatőr is kéthetes gyorstalpaló tanfolyammal a háta mögött. Én két éves gyógy- és sportmasszőri egészségügyi képzéssel alapoztam meg ezt a szakmát, majd  féléves magánképzésre jártam egy neurológus kiropraktőr orvoshoz, és azóta is folyamatosan fejlesztem magam. Szeretném, ha az emberek tisztább képet kapnának testük működéséről, és ezáltal elkerülhető lenne rengeteg műtét vagy gyógyszeres kezelés. Nagyon kevesen tudják például, hogy a refluxot a háti 8-9-es csigolya elmozdulása okozza, tehát kezeléssel könnyedén gyógyítható lenne. Ugyanez a helyzet a teniszkönyökkel is, csak egy jó szakember kell hozzá, aki a megrövidült izmokat alaposan kimasszírozza.

Bár valószínűleg mindannyian megtapasztaltuk már, összefoglalod nekünk, milyen káros hatásai lehetnek az ülőmunkának ?

Leggyakoribb panasz a hátfájás, derékfájás, amely az ülőmunka mellett a helytelen testtartásnak és a mozgásszegény életmódnak „köszönhető”. Már az iskolások is napi 8-10 órát ülnek az íróasztal mellett. A munkahelyünkön, majd otthon számítógépezéssel eltöltött idő miatt ez még több lesz felnőtt korunkban. Ülő helyzetben az izomzat nincs aktív mozgásban, egy pozíciót vesz akár több órán keresztül. Ezáltal az izmok összefeszülnek, főleg a nyak-vállöv szakaszon és derékban. A porckorongok is sokkal nagyobb erővel terhelődnek és dehidratálódnak. Ez már okot adhat egy súlyosabb mozgásszervi panasznak, amelyek közül leggyakoribbak a nyak mozgásbeszűkülése, ujjak zsibbadása, migrénes fejfájás, lumbágós panaszok, valamint a derékból kisugárzó fájdalmak és porckorongsérv.

Mit jelentenek pontosan? Az ülőmunkát végző emberek „csak” a fájdalmat, zsibbadást érzik, de mi történik pontosan a testben?

Leggyakoribb panasz a lumbágó, amikor a négyszögű ágyéki izom befeszül, és ez lokális fájdalmat okoz. Ha ez a fájdalom kisugárzik, akkor beszélünk isiászról, aminek több oka is lehet. Leggyakoribb az ülőideg gyulladás, és a porckorongsérv. Az ülőideg gyulladást a körteképű izom feszülése okozza nagy részben, amin keresztülfúródik az ülőideg, ez már okoz ízületi elmozdulást is. Ettől leggyakrabban a combhajlító izmok zsibbadnak.

Feljebb haladva előforduló kórkép még a hátközépi fájdalom, mely olyan érzetet kelt, mintha súlyok lennének a hátunkra aggatva, és intenzív szúró fájdalom keletkezik a csigolyában. Ennek oka a 12-es háti csigolya és az L1-es ágyéki csigolya összecsúszása és begyulladása a csuklyásizom és a négyszögű ágyéki izom összefeszülése miatt.

A rombuszizom összefeszülése miatt alakul ki a lapocka és gerincközti szakasz fájdalma, ennek oka a vállak felhúzva tartása és a lapockák összefeszítése ülő pozícióban. Ez okozhat nyakfájdalmat, nyakmerevséget, valamit a lapocka lokális fájdalmát, és meg tudja fogni a karfonat ideget, majd okozhat folyamatos ujjzsibbadást a kisujjban és a gyűrűsujjban, akár teniszkönyököt is.

Nyaki szakaszon a két legszámottevőbb izom a csuklyás- és lapockaemelő izom. Feszülése intenzív lokális fájdalmat okoz, ülőmunkát végzőknél az egér használata miatt leginkább jobboldalt. Itt is gyakori a kézbe kisugárzó zsibbadó fájdalom. A migrénes fejfájást 80%-ban ezeknek az izmoknak a túlfeszülése okozza, mivel mindkettőnek a tarkón van eredési pontja. Csonthártya irritációt okozhatnak, melyből már kialakulhat egy általános tarkótájéki fájdalom. Súlyosabb esetben a kötőszöveti lemezt is elhúzza a koponyán, ettől homloktájéki és halántéktájéki fájdalom alakul ki a háromosztagú ideg érintettsége miatt.

Sokszor hallottam azt is, hogy a stressz nemcsak lelki, hanem fizikai tüneteket is okozhat, ez igaz?

A stressz egy általános félelemérzet. Ha megijesztenek minket, legelőször a vállunkat húzzuk fel a nyaki szervek (nyaki artéria, légcső) védelme érdekében. Ugyanez a folyamat megy végbe stressz hatására is, de a folyamat sokkal lassabb, ettől a nyak-váll izomzat összefeszül.

Mi javasolsz, mit tegyünk, hogy ezeket a tüneteket csökkentsük, megszüntessük?

Először mindenképp helyre kell tenni a már kialakult deformitásokat. 2-3 alkalom kezelést szoktam javasolni, persze ez még nem jelenti a teljes gyógyulást. Ha a páciens nem végez otthon nyújtást, lazítást, melynek technikáját szintén megtanítom, az izomzat visszafeszül, és az ízületek visszamozdulnak a régi, megszokott helyükre.

Fontos, hogy az ülőmunkát szakítsuk meg mozgással, illetve ne görnyedve üljünk a monitor előtt. Ebben a kontextusban is fontos megemlíteni a bőséges vízfogyasztást. Nyáron 4-5 liter, egyébként 2,5-3 liter javasolt. E nélkül az izmok elsavasodása megnőhet, a salakanyag lerakódik, a szervezet nincs átmosva. A porckorong dehidratálódik, összezsugorodik, extrém esetben sérv is kialakulhat. Fontos még a bélrendszer egészséges működéséhez, de a fejfájás megelőzéséhez is.

Nagyon jót tesz a meleg víz is, 20-25 perc meleg vízben fürdés ellazítja az izmokat. És ne feledjük a rendszeres testmozgást.

Milyen mozgásformát javasolsz annak, aki csak most kezdené a sportolást?

A jóga nagyon jól erősíti és nyújtja a statikus izmokat, természetesen fontos a helyes kivitelezés, ezért kezdetben mindenképp menjünk oktatóhoz, aki korrigálja a hibás mozdulatokat. Fontos a gerinctorna, mely a gerinc melletti izmokat erősíti, így az kisebb terhelést kap.

Összességében bármilyen sport megfelelő, mindenki válassza ki, hogy egyedül, vagy társaságban szeret mozogni, nyugodtabb vagy pörgősebb típusú edzést szeret. A lényeg, hogy szeressük csinálni, mert akkor válik az életünk részévé. Kezdetben heti 2 edzést javasok, viszont később is tartsuk be azt a szabályt, hogy két edzésnapot egy pihenőnap kövessen. Az izmok nyugalmi állapotban fejlődnek, épülnek. Az edzés legyen legalább 60 perc, és ne feledjük előtte és utána a 10 perc nyújtást, mely az edzés során összeugrott izmok kilazításában segít. A rendszeres testmozgás nemcsak fizikális, de lelki szinten is lazítja az izmokat, hiszen levezetjük a felhalmozódott stresszt.

Tegyük fel, hogy járunk edzeni, odafigyelünk a helyes tartásra, és eleget iszunk. Ha ülőmunkát végzünk, megtettünk mindent az egészségünkért?

Ülőmunka esetén havi egy kezelést javaslok, hiszen a stresszt nem tudjuk kiiktatni az életünkből. Nem biztos, hogy ebben az esetben szükség van az ízületek lazítására, de a masszírozás testileg és lelkileg is ellazít és feltölt.

András elérhetősége:

Telefon: +36 20 205 8207

Cím: Harmónia szalon, 1134 Budapest, Kassák Lajos utca 10-12.

Szóljon hozzá

Your email address will not be published. Required fields are marked *