Egy pohár bor alvás előtt ellazít… vagy mégsem?

Tényleg jótékony hatású az alvás előtt elfogyasztott kis pohárka bor? Döntsünk le esetleg egy sört, hogy könnyebben álomba merüljünk? Egy átbulizott este után miért érezzük azt, hogy az egész napot át tudnánk aludni akkor is, ha az alvásmennyiségünk még több is volt, mint egy húzósabb munkahét bármelyik éjszakáján?

Az alvással kapcsolatban rengeteg tévhit kering, ami nem meglepő, hiszen amíg csak megérzéseinkre támaszkodunk, semmi bizonyíték arra, hogy az adott tevékenység jó vagy rossz hatással van ránk.

Ne tévézz, ne nyomogasd a mobilod, igyál egy pohár tejet, egyél banánt, igyál egy pohárt bort, stb, stb… néhány jó tanács a lefekvés előtti időszakra, amely szinte mindegyik életmóddal foglalkozó oldalon megtalálható. Valamennyi megérdemelne egy külön cikket, de kezdjünk először a leggyakoribb tévhittel, az alkoholfogyasztás hatásával, amely csak akkor nem vonatkozik ránk, ha szupergénekkel rendelkezünk.

Processed with VSCOcam with h1 presetMindannyian tapasztaltuk már egy jól sikerült ivászat vagy buli után, hogy úgy aludtunk mint akit agyonütöttek, szinte ugyanabban a pózban ébredve. Ha az alkoholizálás egyéb mellékhatásait sikerült elkerülni, az emberek többsége ezt az alvást – még ha kevés is –  mélynek, a helyzethez képest pihentetőnek értékeli.

Persze másnap jön a fejfájás, az egész napos letargia, amit könnyű magyarázni a másnapossággal. De mit jelent pontosan a másnaposság? Miért érezzük azt, hogy az egész napot át tudnánk aludni akkor is, ha az alvásmennyiségünk még több is volt, mint egy húzósabb munkahét bármelyik éjszakáján?

A válasz egyszerű: az alkohol nem lazít el. Az alkohol segít kábulatba esni, de ilyenkor jön a szervezet igazi munkája. A máj működése fokozódik, a szervezet elkezd dolgozni, hogy a bevitt méreganyagot lebontsa, és fiziológiás stresszbe kerül…az alkohol mennyiségétől függően akár nagyon durva stresszbe. Az éjszakai alvásunk, amely arra lenne hivatott, hogy a napi stresszt – ami a szervezet erőforrásait lemeríti – kompenzálja, semmit sem ér. Jobb esetben csak az alvás első  óráit dobjuk ki, rosszabb esetben, nagyobb alkoholmennyiség esetén az egészet. Egy kemény nap után lazításként megivott pár üveg sör alvás alatt a munkahelyi stressz akár dupláját is okozhatja, nem beszélve a következő napról. Vajon milyen lehet a szervezetnek a másnap, ha éjszaka TÉNYLEGESEN nem kerülünk abba az állapotba, ami valódi feltöltődésnek, alvásnak minősül? Régen a börtönökben vallatás során alvásmegvonással büntették az emberek, mi pedig ugyanezt- habár tudattalanul – ilyenkor önként vállaljuk.

Lássunk pár alvásgrafikont ez eddigi esettanulmányainkból, az egy pohár sör hatásától kezdve az átbulizott éjszakáig. A grafikonok értelmezésében az alábbi jelmagyarázat segít. A grafikon magassága az adott reakció intenzitását jelenti, minél magasabb egy oszlop, a szervezet annál nagyobb stresszben van, vagy éppen töltődik.

Ideális állapot, alkoholfogyasztás nélkül: az alvás több mint 75%-a feltöltődés (jelen esetben 93%), vagyis a szervezet vissza tud töltődni a napközben normálisnak számító kb. 50%-os stresszarányból.

Késleltetett feltöltődés, 2 egység alkohol: az alvás első 3 óráját megzavarja a késői vacsora és az alkoholfogyasztás, az alvás csupán 59%-a feltöltődés.

Késleltetett feltöltődés, 6 egység alkohol: az alvás első 5 órája elveszett, csupán 26%-a tényleges feltöltődés, pedig a résztvevő az átlagos 7 óra alvásidő helyett 9 órát aludt.

Villányi bortúra, 14 egység alkohol: 0% feltöltődés, külön figyelmet érdemel az alvás közben tartósan 80 és 100 közötti pulzus.

A Villányi bortúra másnapja, 3 egység alkohol: a másnap feltöltőnek értékelt semmittevés valójában stressz a szervezet számára, hiszen fiziológiásan a teljes alvás kimaradt, a két alvás között mintha 36 óra telt volna el. A késői tartalmas vacsora és alkoholfogyasztás miatt a 11 órásra nyúlt alvás csupán 7%-a feltöltő, vagyis a szervezet 2 nap alatt csupán 46perc tényleges alváshoz jutott!!!

Fájdalomcsillapító gyógyszer hatása:  Jól látszik, hogy az alkohol minden esetben késlelteti a feltöltődést, tehát az alvás kezdete mindig stresszes. Az alábbi esetben a mérés résztvevője elment bulizni (a készüléket levette magáról, mivel nem akarta, hogy a barátai arról faggassák, mi villog rajta folyamatosan), ivott 8 egység alkoholt, majd lefekvés előtt bevett egy gyors hatású fájdalomcsillapítót. A fájdalomcsillapító 2 órán keresztül alacsonyan tartotta a pulzust, és a szervezetet olyan állapotba hozta, mintha töltődne, valójában ez csak egy mesterséges stimuláció volt. A gyógyszer hatásának elmúltával a szervezet beállt az alkoholos állapot leküzdésére, a pulzus felkúszott a 90-110-es tartományba.

 

Jó, jó, de ki az, aki soha nem iszik alkoholt, vagy nem ül be a barátaival sörözni? Nem élhetünk aszkéta életmódot, de ha betartunk pár szabályt, könnyebben éljük túl a másnapokat, és a krónikus stresszel járó egészségügyi kockázatokat is elkerüljük.

Lássuk, mire kell figyelni!

  1. Lefekvés előtt kb. 3 órával már ne igyunk alkoholt, és az se haladja meg az 1 egységet (1-2 dl bor vagy 1 pohár sör). Ha lehet, akkor igyunk inkább délután vagy kora este. 1 egységnyi késő este fogyasztott alkohol általában 1-2 órával tolja el a feltöltődés kezdetét, az alkohol mennyiségének növelésével ez az idő is növekszik.
  2. Ha mégis ittunk, próbáljunk meg nem aznap megdönteni a negatív alvásrekordot. Ha többet alszunk, nagyobb az esély arra, hogy ha az alvás elejét el is veszítjük, gyűjtünk annyi energiát, hogy a másnapot valahogy túléljük. Tehát ha beültünk a haverokkal, azonnal menjünk aludni, amint hazaértünk, ill. próbáljunk tovább aludni, ha lehetséges.
  3. Az igazán hardcore, hajnalig tartó bulikat eleve szervezzük úgy, hogy a másnapunk szabad legyen. Ne legyenek illúzióink, annak a napnak amúgy is lőttek.

A legfontosabb szabály mindenekelőtt a tudatosság. Az életünk nem szólhat az állandó szabálykövetésről, de figyelnünk kell arra, hogy a szervezetünknek káros tevékenységek ne váljanak a mindennapok részévé. Az alváshiány, illetve a rossz minőségű alvás negatívan befolyásolja a másnapi teljesítményünket, tartóssá válása esetén azonban krónikus stresszt, szív- és érrendszeri-, immunrendszeri-, emésztőrendszeri- és egyéb problémákat is okozhat.

Ne feledjük azonban azt sem, hogy a krónikus stressz elkerülésében rengeteget segít a pozitív életszemlélet, így a barátainkkal eltöltött idővel hosszú távon sokkal többet nyerünk, mint amennyit egy-egy alkalmi buli után a másnapunkkal veszítünk.

Mintariport letöltés

Szóljon hozzá

Your email address will not be published. Required fields are marked *