A munka-magánélet egyensúly egy vicc…

…mondják sokan és tehetetlenségükben legyintenek, hiszen a munka-magánélet határai ma már eléggé összemosódtak. Gyakran felmerül, hogy az okoseszközök elterjedése miatt már nem is nagyon lehet maguk mögött hagyni a munkánkat – a telefonok, email-ek elérnek minket bármikor, bárhol is vagyunk. Ez kétségtelen fordítva is igaz, hisz a munkahelyükön is sokan élnek szociális életet a közösségi média felületeken vagy sokan a kollégáikkal töltik a szabadidejük egy részét is, ahol persze előkerülnek hivatalos témák is.

Nincsenek már érzékelhető határok az egyes élettereink között

„Régen lefekvéskor az esti imát motyogtam magamban, ma már a másnapi tennivalók listáit pörgetem a fejemben.” – mondta nemrégiben egy átlagosan napi 10 órát dolgozó ügyfelünk.

Akár tetszik, akár nem, napod 50-60%-ában tested stresszreakcióktól szenved. Ennek a stressz-időnek nagy része persze a munkádhoz kapcsolódik, ugyanakkor számtalan esetet tapasztalunk, amikor a szabadidő sokkal stresszesebb, mint a munkával töltött órák.

MUNKA-MAGÁNÉLET EGYENSÚLY helyett sokkal lényegesebb a STRESSZ-REGENERÁCIÓ EGYENSÚLYÁT megteremtened!

Vajon te vagy az, aki képes feltöltődni munkaideje alatt bizonyos feladatok alatt? Vagy te vagy az, akinek az otthon töltött ideje sokkal feszültebb, mint a munkaidő és lényegében pihenni jársz a munkahelyedre? Vagy te vagy az, akinek a napjában már csak 4 percnyi fizikai aktivitás maradt, hiszen annyi mindennel töltöd az idődet, hogy a fittségedre már nem jut energiád? Vagy te vagy az, akinél az alvás első pár órája stressz-reakciókkal terhelt és így jóval kevesebbet tud töltődni a szervezeted? Akkor nem csoda, ha másnap reggel kimerülten ébredsz! Ha nincs szerencséd, napról-napra ugyanez a jelenség ismétlődik és így pár hét múltán krónikus fáradtságot, kimerültséget észlelsz magadon és mivel immunrendszered az alváshiány miatt legyengült, gyakrabban leszel beteg, súlyosabb esetben pedig testi vagy lelki egészségkárosodás történik vagy a kiégés jelenségét észleled magadon.

Nem tudod a választ, igaz? Honnan tudnád, amikor nem figyelsz magadra eléggé? Ki az, aki megmondaná, mi a hasznos a napodban és mit kell, hogy elkerülj? Mi objektív mérésekre épített elemzést készítünk minderről, hogy ne érzések, hanem adatok alapján dönthess az életedről.

Íme 5+1 tanács a stressz-feltöltődés egyensúlyának megteremtéséhez:

  1. Célozz meg 7-8 óra alvást minden éjjel! Nem magától értetődő a dolog, méréseink alapján jelenleg az átlagos alváshossz 6 óra 50 perc körül van, ami persze úgy jön ki, hogy hétköznap 5-6 órát alszol, hétvégén meg 10-et. És ez ugyan nem garancia arra, hogy ennek az alvásidőnek teljes része hasznosul, de 5-6 óra alvással az egészséges egyensúly nem biztosítható.
  2. Strukturált napokat alakíts ki, amelyben nagyjából ugyanakkor dolgozol, edzel, étkezel, alszol…stb., mert a szervezeted hozzászokik a rendszerességhez és nem függ a serkentőszerektől, később már ébresztőórára sem lesz szükséged. Általánosságban is igaz, hogy ha tudod, akkor tedd azt, amit a szervezeted üzen: ha álmos vagy, ne kávét igyál, hanem feküdj le aludni vagy tarts szünetet.
  3. Ügyelj az estéidre, segíts a szervezetednek lelassulni és lefekvés előtt 2-3 órával már ne terheld munkával, kései étkezéssel, alkoholfogyasztással, erős fizikai aktivitással vagy mentális megterheléssel. Keresd inkább a csendes, nyugtató tevékenységeket, mint pl.: olvasás, pakolászás, beszélgetés, relaxáció…stb.!
  4. Elektronikus eszközeid ne vidd magaddal lefeküdni – telefont, táblagépet, notebook monitort ne nézegess lefekvés előtt, mert fényük hosszú ideig stimulálja az agyműködést, amely még akkor is tart, amikor te már régen alszol, a szervezeted meg nem töltődik.
  5. Sportolj rendszeresen és úgy általában élj mozgásban is aktív életet, hogy ne csak a tested, de a pulzusod is megmozgasd. A sport segít abban, hogy szív- és érrendszered jobban alkalmazkodjon a változásokhoz, így képes leszel könnyedén legyűrni a stresszt is – felejtsd el, hogy a különféle hájröcögtető berendezések tudnának ebben segíteni! A fenntartható vitalitáshoz napi 30-50 percnyi intenzív (értsd: pulzusnövelő) mozgás szükséges, amely azonban szétszabdalható akár több kisebb időegységre is, tehát többször 5-10 perc mozgás is számít!

+1.         Rendelj magadnak egy 3 napos Fusion Vital testszenzoros mérést és ismerd meg, melyik napi tevékenységek töltenek fel, amelyeket akár tudatosan is alkalmazhatsz a napjaid során! Megmutatjuk, hogy mikor mennyire vagy képes feltöltődni vagy milyen döntéseket kell elkerülnöd, elemezzük az alvásod, a munkaidőd, a szabadidőd, az edzésed és megismerheted, hogy mitől függ leginkább a hosszú távú teljesítőképességed és hogyan teremtheted meg az igazi egyensúlyt az életedben!

Szóljon hozzá

Your email address will not be published. Required fields are marked *