A jó regenerációhoz szervezett munkanapok kellenek

Tudtad, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem a munkaidőben tapasztalt stressz a leginkább kockázatos, hanem inkább az, ha az éjszakai alvásod rövid és elégtelen minőségű, mert nem tudod másnapra feltölteni a lemerült erőforrásaidat?

agyban-munka

A jó alvás attól is függ, hogy mennyire voltunk aznap hatékonyak

A felgyorsult és információkkal telezsúfolt élet az utóbbi évtizedekben olyan jellemző lett, hogy képtelenek vagyunk elengedni a bennünket foglalkoztató dolgokat, ezzel pedig szervezetünket folyamatos készültségben tartjuk. Ezt hívjuk stressznek, amely az idegrendszerünk egy bizonyos állapota (szimpatikusnak hívják). A baj tehát nem azzal van, ha ez a fajta készültségi állapot mutatkozik rajtunk, hanem akkor, ha ez nem múlik el addigra, amikor a szervezetünknek pihennie kellene.

A stressz tehát természetes velejárója az életünknek, nem lenne sok dolgunk vele, ha nem alakult volna úgy, hogy ezzel együtt a pihenésnek, feltöltődésnek manapság kevesebb szerepet szánunk. Személyes igényeinket sokszor szorítjuk háttérbe, hogy különféle vélt vagy valós munkahelyi, családi, társadalmi vagy magunk által megfogalmazott elvárásoknak megfeleljünk, miközben legkönnyebben az alvásidőnket, a szabadidőnket, pihenésre szánt perceinket, szabadságunkat, betegállományban töltendő időnket áldozzuk fel valami miatt. Kávét, energiaitalt, stimulálószereket szedünk ahhoz, hogy több és több ébren töltött idő alatt több és több élményt, tudást, információt fogadhassunk be vagy többet teljesíthessünk. Egymásra licitálunk, ki pihent kevesebbet vagy ki az, aki annyira kemény, hogy idén nem is ment szabadságra.

Pedig… ki más lenne fontos, ha nem mi magunk?

Egy tanulmány szerint azok, akik nem tudnak legkésőbb fél 6-kor felállni a munkájuk mellől és hazamenni, azok egyszerűen rosszul szervezik meg a munkanapjukat, továbbá hogy a rendszeres túlórázás voltaképpen azért áll elő, mert a napi munkaidőnkkel pazarlóan bánunk és sok olyasmivel megy el az időnk, ami nem hatékony. Mindezek mellett abban sem vagyunk elég eredményesek, hogy a kollégáinkra, vezetőinkre is tudjunk hatni, hogy a megbeszélések szervezésében vagy a munkák kiosztásában tartsák tiszteletben a magánéletünkhöz vagy a pihenéshez való jogainkat.

keep-calm-and-go-offline-9Sokan olyan trükköket emlegettek, hogy munkaidő után kikapcsolják az okoskészülékeiket vagy nem telepítették rá a hivatalos postafiókjaikat vagy egyszerűen nem viszik haza a laptopjukat, hogy ne tudjanak otthon dolgozni. Mások ugyanakkor azt mondták, ezek nem is igazi megoldások, hiszen ebben az esetben másnap reggel elhalmozzák őket az estefelé összegyűlt üzenetek és teendők, amely miatt frusztrációval indul a nap és ennek oka, hogy már az ebédidejükre is megbeszéléseket kell beállítaniuk a naptáraikban, hogy mások ne foglaljanak rá.

Íme néhány tipp ahhoz, hogy időben otthon lehess és tartalmas feltöltődéssel zárulhasson a nap:

  • A MUNKANAPJAIDAT TUDATOSAN TERVEZD MEG: reggel gondold végig, mi az, amit aznap mindenképp meg fogsz csinálni és hogy meddig maradsz a munkahelyeden. Ha kell, állíts be figyelmeztetést a telefonodon a kívánt zárás előtt 10 perccel. Legalább a magad számára fogalmazd meg, hogy mikor indulsz haza a nap végén, de még jobb, ha ki is hirdeted a kollégáid számára!
  • Ha csak lehet, NE TERVEZZ MEGBESZÉLÉSEKET vagy ÚJ MUNKÁT DU. 4 ÓRA UTÁNRA! Ezzel tudatosan gátat tudsz szabni annak, hogy mások gazdálkodjanak az időddel és le tudod zárni az aznapi teendőidet is.
  • Aranyszabály, hogy ELSŐKÉNT A LEGFONTOSABB FELADATOKON LEGYÉL TÚL, ne az időrabló apró feladatokkal töltsd az idődet! Ha új feladatok kerülnek elő napközben, akkor súlyozd újra a reggel felállított sorrendet.
  • HOLNAPRA IS JUT MUNKA! Mielőtt mindenbe automatikusan belevágnál, gondolj bele, hogy egy adott feladat mennyi időt ér meg számodra, tehát így inkább a te mérlegelésedtől és nem külső kényszerítő körülményektől függ, hogy mikorra ütemezed be.
  • És egészen addig TEDD FEL MAGADNAK EZEKET A KÉRDÉSEKET, amíg nincs megnyugtató válaszod rájuk:
    • Biztosan nincs semmilyen módja annak, hogy napközben tartsak 5-10 perces szüneteket?
    • Mikor tudom biztosítani magamnak azokat az órákat, amikor egyedül lehetek és azt csinálhatom, amit akarok?
    • Naponta hányszor gondolok arra, mi az, ami az adott pillanatban nekem jó és nem mások igényeihez illeszkedik?
    • Biztosan nem tudom úgy szervezni a napomat, hogy ne férjen bele 15 perc intenzív testmozgás?
    • Mi gátol meg abban, hogy 7 órát aludjak?

Bátran kérj segítséget szakértőinktől, ha úgy érzed, hogy mindebben szükséged van némi támogatásra.

Szóljon hozzá

Your email address will not be published. Required fields are marked *